Odbyło się kolejne już seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej” Stowarzyszenia Producentów Cementu. Podczas rozmów zwrócono uwagę na rosnące znaczenie dróg betonowych zwłaszcza wśród inwestycji samorządowych. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele rządu, władz lokalnych, ale też branży budowlanej.
Podczas wydarzenia Monika Kolasa – zastępca dyrektora biura wojewody małopolskiego, występująca również w imieniu wiceministra infrastruktury Przemysława Koperskiego podkreśliła również rolę samorządów w rozwoju lokalnej infrastruktury. Zachęcała przy tym do aktywnego składania wniosków w ramach Rządowego funduszu Rozwoju Dróg.
Technologia betonowa z przewagą
Stowarzyszenie Producentów Cementu wskazuje, iż drogi betonowe w samorządach to nowoczesne rozwiązanie, które zyskuje na popularności ze względu na liczne korzyści, zarówno ekonomiczne, jak i techniczne, a samorządy, które decydują się na taki wybór, inwestują w przyszłość swoich dróg, dbając zarówno o komfort użytkowników, jak i długoterminowe oszczędności.
– Znamy wiele zalet i przewag technologii betonowej, a dziś mamy okazję przedstawić argumenty, aby do niej przekonać – mówił przewodniczący SPC Krzysztof Kieres.
Głównymi aspektami przemawiający za betonowymi drogami są: większa trwałość, brak zjawiska okleinowania, większe bezpieczeństwo, niższy koszt eksploatacji, ale również dostępność krajowych surowców, możliwość recyklingu, a nawet zapewnienie niższego hałasu.
Coraz popularniejsze drogi betonowe
Goście, biorący udział w seminarium, wskazywali również projekty, potwierdzające fakty, że w Polsce pojawia się coraz więcej betonowych dróg, a sama technologia zyskuje na znaczeniu. Widoczne jest to zarówno w inwestycjach rządowych, jak i samorządowych.
- W tamtym roku mówiłem, że na naszych inwestycjach, nawet w okolicach Krakowa, stosujemy technologię betonową – mówił Rafał Pławiak – zastępca dyrektora ds. technologii w krakowskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Z kolei członek zarządu SPC i prezes zarządu Cemex Poland Włodzimierz Chołuj wskazywał na ugruntowaną pozycję technologii betonowej na drogach. Jak zaznaczył, stanowią one blisko 25 procent sieci dróg krajowych i autostrad, co daje łącznie 1 200 km. Kolejne ponad 1 700 km stanowią betonowe drogi samorządowe, których co roku przybywa 150 km.
Nawierzchnie betonowe są powszechnie stosowane w Polsce, wykorzystując niskoemisyjny cement o śladzie węglowym obniżonym nawet o 30 procent czy rozwiązania wspierające retencję wody.
Obecnie betonowe drogi w Polsce możemy obserwować chociażby na drodze ekspresowej S8 na odcinku Mszczonów – Wolbórz, obwodnicy Młodzieszyna, S61 Via Baltica na odcinku Śniadowo – Łomża Południe i obwodnicy Szczuczyna, czy też na S17 Ryki – Garwolin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.